Doğu Batı Düşünce Dergisi Sayı: 34 Akdeniz Kitabı - Son Dakika
Kültür Sanat

Doğu Batı Düşünce Dergisi Sayı: 34 Akdeniz Kitabı

Doğu Batı Düşünce Dergisi Sayı: 34 Akdeniz Kitabı kitabının yazarları, yayınevi, baskı tarihi ve diğer tüm bilgileri. Doğu Batı Düşünce Dergisi Sayı: 34 Akdeniz Kitabı kitabının kısa özeti.

27.08.2014 21:38
Twitter'da Paylaş Facebook'da Paylaş WhatsApp'da Paylaş

AKDENİZ

Birçok Akdeniz tarihçisinin kabul ettiği üzere, Akdeniz yalnızca bir deniz değildir. O bir denizin içerdiği anlamlardan daha fazlasını içerir. Diğer tüm denizler tarih sahnesine sonradan dahil edilmişken, bu “iç deniz” en başından beri Eski Dünya’nın kaderini tayin ediyordu. Tarih anlatıları herşey burada başlamıştı ve burada bitmişti diye yazıyor. Yüzlerce doğuş ve yükseliş hikâyesi bu dev maviliğe eşlik etti.

Burada sayısız ada ve yarımada var. Her ada kendi güzelliğinden bir efsane yaratmış. Bu deniz kendi sularında küçük denizlere ayrılıyor: Sardunya Denizi, Adriyatik Denizi, Ege Denizi... Limanlar, karmaşık ticarî ağlarla örülüyor. Girift körfezler, yüzlerce girintili-çıkıntılı şekiller, eşyaları, su bitkilerini ve canavarları andırıyor. Herkes burada toplanmış: Tacirler, maceraperestler, korsanlar, güçlü hatipler, sessiz ve dağınık yaşayan halklar, kent-devletleri, koloniler, deniz cumhuriyetleri ve sırtını denize yaslamış imparatorluklar... Burası büyük dinlerin ve kutsal kitapların güzergâhı. Maşrık’ın Mağrib’e aktarıldığı yer, Batı’nın Doğu’ya baktığı ilk pencere. Arapların bilimi, İspanya şiiri, Etrüsk sanatı, Minos çömlekleri, Miken vazoları, Roma mimarisi, Yunan estetiği bu havzada gelişip büyüyor. Ticaret ve pahalı savaş sanatları uzun tecrübelerden sonra burada öğreniliyor. Küçük topluluklar oligarşik, tirancı, demokratik yapılarıyla kibirli. İlk kültürel birlikler deneniyor. Birbirine komşu ülkeler, karşıt kıyılarda yer alan karma halklar buradan farklı dünyaları seyrediyor. Bu bakış açılarından, antik şehirlere ilişkin bizim merak ettiğimiz yaşam üslupları doğuyor. Kudüs, İskenderiye, Venedik, Cenova ve Marsilya... Bu şehirlerin elverişli koşulları, doğal güzelliği, siyasî başarıları övgüyle dile getiriliyor. Cicero: “Siraküsa tüm Yunan kentlerinin en büyüğü ve tüm kentlerin en güzelidir...Hem doğal konumundan ötürü güçlüdür, hem ister denizden, ister karadan, hangi taraftan yaklaşılırsa yaklaşılsın çarpıcı bir görüntüsü vardır.” Ancak Sicilya da öyledir, Korsika da, Kıbrıs da, İstanbul da...

Her millet denizle mesafesini farklı düzeyde, farklı çıkar ilişkileriyle kurmuş. Tüm bu çeşitlilikler arasından tek bir Akdeniz söylemi, tek bir Akdeniz kimliği çıkaramayız. Ayrı köklerden beslenen Sezarcı hırslarla denizin melankolisini taşıyan edebî kahramanlar çift karaktere sahip. Akdenizlilik tarifleri hep geneldir ve kimin Akdeniz’i temsil ettiği de tartışmalıdır.

Tüm karşıtlıklar burada birbirine meydan okuyor. Predrag Matve-jevic’in Akdeniz için çizdiği şemaya göre: “Evrenselliğe karşı yerellik. Agora’ya karşı labirent. Dynoissos neşesine karşı Sisyphos kayası. Alet-hia’ya karşı enigma. Atina’ya karşı Sparta. Roma’ya karşı barbarlar. Doğu İmparatorluğu’na karşı Batı İmparatorluğu. Kuzey kıyısına karşı güney kıyısı: Avrupa’ya karşı Afrika. Hıristiyanlığa karşı İslâm. Katolikliğe karşı Ortodoksluk. İsa’nın öğretisine karşı Musevi soykırımı.”

Haritada Akdeniz’in sınırlarını tespit etmek kolay görünebilir ama bu sınırlar etkisi bakımından çok daha geniş bir alana yayılıyor. Akdeniz tipik bir güneyli ve güneyin tam da kendisi olarak bilinse de, karadaki orta bölgelere, kuzeyin sınırlarına dayanan, çölün içlerine uzanan bir hareketliliğe sahip. Akdeniz’i bir kıyı şeridi boyunca takip edemezsiniz, onu dağların ve yolların arasına katmanız gerekecektir. Romalılar donanma gücüne önce karadaki güvenilir yollardan ulaşıyor. Ticaret yolları, verimli topraklar, zengin maden yatakları bu denizin sınırlarını genişletiyor. Ve Avrupa Akdeniz’den doğuyor. Akdenizsiz bir Avrupa ‘Kara Avrupa’sıdır, fazlasıyla renksizdir.

Bu sayıda Akdeniz’in zaman çizgisinden yalnızca bir bölüm olayı, mekânı ve kişileri aktarıyoruz. Özellikle XVI. yüzyıla kadar Akdeniz’in parlak renkli sayfaları ayrı başlıklar altında incelenmeye değer. Türklerin Akdeniz’le olan ilişkisi daha ayrıntılarıyla tasvir edileceği gibi, Roma ve Yunan uygarlıkları, İtalyan Rönesansı, Akdenizlilik ve Akdeniz kimlikleri gelecekteki başka sayılarımızın konusudur.

Yazar: Kolektif

Yayınevi: Doğu Batı Dergileri

ISBN: S00101-34-005

Boyut: 16x24

Basım Yılı: 2014

Basım Yeri: Ankara

Cilt Durumu: Karton Kapak

Kağıt Türü: 2. Hamur

Dil: Türkçe

Kaynak: Haberler.Com

Son Dakika Kültür Sanat Doğu Batı Düşünce Dergisi Sayı: 34 Akdeniz Kitabı - Son Dakika

Sizin düşünceleriniz neler ?

  • Osmanlı puşideleri Adana'da ilmek ilmek işleniyor
    09:27 Osmanlı puşideleri Adana'da ilmek ilmek işleniyor

    Adana Olgunlaşma Enstitüsü'nde usta öğreticiler, Osmanlılarda mezar sandukalarının üzerine örtülen puşideleri Maraş işi tekniğiyle yeniden yapmaktadır. Puşideler, El Sanatları ve Teknolojisi Nakış Bölümü'ndeki 8 kişilik ekip tarafından özenle işlenmektedir. Bu proje, Maraş işini gün yüzüne çıkarmaktadır.

  • Erzurum Valisi Mustafa Çiftçi, Üç Kümbetler ve çevresinde incelemelerde bulundu
    09:21 Erzurum Valisi Mustafa Çiftçi, Üç Kümbetler ve çevresinde incelemelerde bulundu

    Erzurum Valisi Mustafa Çiftçi, kentin önemli tarihi yapılarından Üç Kümbetler ve çevresinde incelemelerde bulundu. Vakıflar Bölge Müdürü Murat Uslu, Çifte Minareli Medrese ve Erzurum Kalesi ile aynı tarihi doku içerisinde yer alan Üç Kümbetler ve çevresindeki çalışmalar hakkında Vali Çiftçi'ye bilgi verdi.

  • Van'ın bin 700 yıllık kilisesi ziyaretçilerini bekliyor
    09:00 Van'ın bin 700 yıllık kilisesi ziyaretçilerini bekliyor

    Van'ın Başkale ilçesinin İran sınırındaki Albayrak Mahallesi'nde bulunan bin 700 yıllık Aziz Bartholomeus Kilisesi, define avcıları tarafından tahrip edildiği için restore edilerek turizme kazandırılmasını bekliyor.

  • İranlı şarkıcı Moein'in van konserinde izdiham: Cam kapılar kırıldı, ezilme tehlikesi yaşandı
    07:42 İranlı şarkıcı Moein'in van konserinde izdiham: Cam kapılar kırıldı, ezilme tehlikesi yaşandı

    İran'ın en çok dinlenen şarkıcısı Moein, Van'da bir konser verdi. Konser için kente gelen binlerce İranlı, saatlerce konser alanına girebilmek için bekledi. Konser alanının önünde yaşanan izdiham nedeniyle cam kapılar kırıldı ve birçok kişi ezilme tehlikesi geçirdi. Polis ve özel güvenlik görevlilerinin yoğun güvenlik önlemi aldığı konser, basına kapalı yapıldı.

  • Haluk Levent Adana'da Portakal Çiçeği Karnavalı'nda konser verdi
    23:19 Haluk Levent Adana'da Portakal Çiçeği Karnavalı'nda konser verdi

    Adana'da düzenlenen Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı kapsamında şarkıcı Haluk Levent, Merkez Parkı'nda konser verdi. Konserine çok sayıda kişi katıldı ve Levent'in en sevilen parçalarını seslendirmesiyle müzikseverler eşlik etti. Levent'in performansı, dinleyiciler tarafından alkışlandı.


Advertisement